Om skolen
Skødstrup Skole er en skole i god udvikling - og én af landets største. Vi har fokus på læring, trivsel og udvikling og arbejder tæt sammen med forældrene.
At være en stor skole stiller store krav
Skødstrup Skole er kommunens største og blandt landets allerstørste folkeskoler. Dagligt huser vi omkring 1.350 børn og 150 ansatte. Vi arbejder hver dag engageret og passioneret for at skabe den bedst mulige læring, trivsel og udvikling for børnene. Fysisk er skolen indrettet i mindre afdelinger, og eleverne i indskolingen, der er delt op i tre 'klynger', færdes kun i en lille afgrænset afdeling med cirka 150 elever i hver – næsten som tre små skoler. Vi kalder det:
’Små skoler i den store skole’
Sådan er indskolingen opdelt:
- Halfdan R-fløjen for 0. årgang
- Ole Lund-huset for 1. årgang
- Cecil B-torvet for 2.-3. årgang
Sådan er vores undervisning opdelt:
- Indskolingen for 0.- 5. klasse
- Udskolingen for 6. - 9. klasse
På hvert trin er undervisningen organiseret i teams af engagerede lærere og pædagoger. Det betyder, at personalet får et nært kendskab til den enkelte elev, hvilket er en stor gevinst i det daglige fokus på børnenes læring og trivsel.
Godt skole-hjem-samarbejde og god kommunikation
Vi ved, at et godt og tæt samarbejde med forældrene understøtter elevernes læring og udvikling. Derfor har Skødstrup Skole fokus på den gode dialog mellem skole og hjem. Vi vil skabe og opretholde et tæt samarbejde mellem eleven, lærere, pædagoger og forældre, så eleven får den bedst mulige skolegang fagligt og socialt. Læs skolebestyrelsens principper om skole-hjem-samarbejdet her. (Link til pdf 1)
Værdigrundlag for Skødstrup Skole
Vision
Vores vision er, at alle skolens elever uanset baggrund, forudsætninger og kompetencer skal i
skole og opleve fællesskab med deltagelsesmuligheder for alle.
Mission
Igennem et stærkt læringsfælleskab har vi et fælles fokus på læring, trivsel og udvikling.
Et fagligt fokus med høje forventninger til elevernes faglige udbytte af undervisningen og et fokus
på trivsel med respekt for, at vi hver især er noget særligt, og at vi kan lære noget af
forskelligheder imellem os.
Værdier
Skødstrup Skole arbejder ud fra værdierne i Aarhus Kommune: “Troværdighed, respekt,
engagement”. Skødstrup Skole ønsker, at elever, forældre og medarbejdere har en gensidig
forståelse af værdierne.
Skolens ordensregler
Formål
Skødstrup Skole skal være et rart og trygt sted at være for alle. Derfor skal såvel børn som voksne
passe på hinanden og på tingene på vores skole.
- Der skal sammen med eleverne udarbejdes klasseregler - ”sådan gør vi” i alle klasser hvert år. De skal være synlige og kendte for både elever og voksne. Her fremgår skærmregler,
mobilregler samt inde- og uderegler. - Vær høflig og respektfuld overfor alle på skolen og tag hensyn til andre.
- Man skal rette sig efter de regler, de voksne opstiller for undervisning, leg, adfærd og sprog.
- Man må ikke forlade skolen i skole- og SFO-tid. Elever i 8. - 9. klasse kan få udgangstilladelse i
de to store frikvarterer. - Boldspil er ikke tilladt indenfor.
- Rulleskøjter, løbehjul og skateboards må benyttes med sikkerhedsudstyr på de indrettede
arealer. - I henhold til Århus kommunes rygepolitik, er rygning ikke tilladt.
- Hvis man har private ting med i skole, er det på eget ansvar. Skolen er ikke erstatningspligtig.
- Udleverede materialer fra skolen, så som bøger og Chromebooks, kan der være
erstatningskrav på. - Særlige sneregler er udarbejdet i tilfælde af sne.
- Særlige regler for pauser i hallen er udarbejdet.
Mobilpolitik på Skødstrup Skole
Skolens mobilpolitik står beskrevet i de gældende principper for Skødstrup Skole, som er udarbejdet af Skolebestyrelsen.
Find principperne her
Fakta om Skødstrup Skole
Vi ligger i naturskønne omgivelser med udsigt over havet ca. 15 km nord for Aarhus - med busser lige til døren.
- Skødstrup Centralskole blev indviet den 21. april 1944
- Skolen dækker de to sammenvoksede landsbyer Skødstrup og Løgten
- I 1960’erne blev skolen udvidet med fem fløje og en gymnastiksal
- I 1977 stod de tre udbygninger, som i dag huser de tre indskolingsafdelinger, færdige.
- I 1978 blev idrætshallen blev indviet.
- I 2010 stod skolens bibliotek og værksted færdigt.
- I 2017 stod nye science-lokaler, nye klublokaler og en ny tilbygning til indskoling og SFO færdigt.